Kurdiska Språket

Jag sitter ju i kassan nu, och nyss var det en kurdisk familj som handlade, och dom gick runt här vid godiset och ganska länge och jag hörde dom prata kurdiska. Och dom pratade den dialekten jag förstår ”sorani”. Asså jag fattar egentligen inte språket så.. Men jag kan såna vardagliga saker. Sånt som jag helt glömt bort. Men nu helt plötsligt när jag hörde dom prata så mindes jag och jag förstod vad dom pratade om. Det sorgliga är att jag älskar språk och jag vill inte glömma bort det jag lär mig. Kurdiska har jag lärt mig så mycket av och fått höra så mycket av så jag vill inte glömma.. Jag vill inte, jag vill inte.. Jag vill lära mig mer.
Ibland hör jag folk prata annorlunda kurdiska och då blir jag så strörd för jag vill förståååå, som sorani. Den känns så lätt. Förut kunde jag räkna till 10 kanske 11 12 13 också men då behövde någon påminna mig. Men nu kan jag inte, nu kommer jag bara ihåg till 6. =/ Hmm, vad ska jag göra åt detta nu då? Och om jag pratar med någon som pratar sorani så låter det inte likadant ändå, inte som dem som jag fått lära mig av. Det kanske har med exakta området som dom kommer ifrån. Rawanduzi heter det tror jag i Irak.

Posted on februari 23, 2011, in ♀ daily notes. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

