Sånt vi redan vet, men kul att läsa ändå ;)

Det är skillnad på kalori och kalori. Protein, fett och kolhydrater förbränns olika lätt och snabbt i våra kroppar. Det beror på den värmeproduktion som uppstår i samband med att kroppen bryter ned de olika energikällorna. Värmeproduktionen skall ses som en bonus då du annars måste förbränna varje enskild kalori.


Protein mättar bäst
Det är svårt att överkonsumera protein. Du blir mätt innan du ätit stora mängder protein. Protein ökar värmeproduktionen vid nedbrytning och därmed förbränningen av en kalori med 30 procent. Optimal viktminskning två gram protein per kilo kroppsvikt

Skillnad på fett och fett
Transfetter, delvis härdat, mättat fett ökar inte värmeproduktionen vid nedbrytningen så där måste kroppen förbränna kalori för kalori. Fleromättat fett ökar värmeproduktionen och därmed förbränningen av en kalori med 30 procent. Du bör inte äta mer än ett gram fett per kilokroppsvikt

Flytande eller fast
Mättat fett har fast form så som smör, kött, mejeriprodukter och har lättare att stanna kvar i kroppen och göra oss feta. Enkelmättade fetter som är flytande som till exempel olivolja, rapsolja eller från nötter, avokado är lättast för kroppen att förbränna.

Bra mättnads tankar
Ät protein
Fet fisk
Tugga maten väl- signalerar mättnad
Ät fiberrik mat med lågt GI och GB
Färgstark och smakrik mat
Ät varm mat

Mat som mättar sämst
Vetemjöl och socker mättar sämst. Kolhydrater är väldigt enkelt att överkonsumera efter som sött och stärkelse försätter aptit regleringen ur spel. Kolhydrater ökar värmeproduktionen vid nedbrytning och därmed förbränningen av en kalori med ca 5 procent. Man bör inte äta mer än 4-5 g kolhydrater per kilo kroppsvikt

Bra kolhydrater
Pasta, gärna fullkorn, max 2 dl färdigkokt.
Quinoa
Grönsaker
Frukt och bär
Baljväxter, linser och bönor
Kamutvete
Bulgur
Bovete
Kokta kall potatis eller max 2 kokta
Ris, gärna råris, parboild max 2 dl färdig kokt
Kokt havregrynsgröt, max 2 dl
Bra protein
Kött, gärna magert och helst inte rött
Fisk gärna fet
Skaldjur
Fågel
Ägg
Quorn
Tofu
Sojabönor

Bra fett
Omega-3
Fet fisk
Oliver
Avokado
Nötter, max en näve per dag
Frön
Kokos
Rapsolja
Olivolja


Ökar förbränningen den så kallad termogenesen

Chili, curry, ingefära, pepparrot, vitlök alla starka kryddor ökar värmeproduktionen i kroppen och därmed förbränning
Motion, fysisk aktivitet ökar syresättningen, värmeproduktionen och förbränningen
Meditation, yoga ökar värmeproduktionen
Tillväxt som till exempel muskler ökar förbränningen

Av: Eva Söderström Skiöldebrand, chefredaktör, GI viktkoll

Posted on augusti 23, 2011, in ♀ tips. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: